دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
دفاع از پایان نامه شارجبیان شاهین شهر

حوزه/ طلبه اصفهانی، در پژوهش خود به مقایسه‌ی عمیق اندیشه‌های علامه طباطبایی و اولین آندرهیل در باب حیات طیبه پرداخته و به تفاوت‌های قابل‌توجهی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم اکرم بهرامیان طلبه رشته تفسیر تطبیقی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان در جلسه پیش دفاعیه سطح ۴ رساله خود با عنوان: «تحلیل حیات طیبه و حیات معنوی در اندیشه علامه طباطبایی و اولین آندرهیل» به راهنمایی حجت الاسلام سید محمد حسین میری و مشاوره دکتر محمد حسن محمدی مظفر و داوری حجج اسلام ابراهیم رضایی و ابوالفضل ساجدی به مقایسه‌ی اندیشه‌های علامه طباطبایی و اولین آندرهیل درباب حیات طیبه پرداخت.

وی در این پژوهش به مقایسه‌ی دیدگاه‌های علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر برجسته‌ی قرآن، و اولین آندرهیل، پژوهشگر غربی، درباب حیات طیبه و معنوی پرداخته است.

خانم بهرامیان با بررسی ماهیت، مبانی و روش‌های نیل به حیات طیبه و معنوی در اندیشه‌های این دو اندیشمند، به نتایج قابل‌توجهی دست یافته است.

وی از جمله یافته‌های این پژوهش را عمق تفاوت حیات طیبه و معنوی عنوان کرد و گفت: در این پژوهش نشان داده شده است که اگرچه هر دو اندیشمند به دنبال حیاتی آرام، امیدبخش و معنوی هستند، اما عمق و گستردگی این مفهوم در اندیشه‌های آن‌ها متفاوت است.

خانم بهرامیان از دیگر یافته ای این پژوهش تفاوت روش‌ها عنوان کرد و گفت: روش علامه طباطبایی برای دستیابی به حیات طیبه مبتنی بر دین است، در حالی که روش اولین آندرهیل بیشتر بر روانشناسی و فلسفه متمرکز است.

وی در اهمیت طریقت نسبت به هدف گفت: هرچند هدف هر دو اندیشمند رسیدن به حیات طیبه است، اما روش رسیدن به این هدف بسیار مهم است. علامه طباطبایی بر اهمیت پیروی از راه مستقیم نشان داده شده توسط خداوند تاکید کرده است.

خانم بهرامیان با اشاره به نقصان روش غیر دینی در اندیشه اولین آندرهیل افزود: نتیجه می گیریم که اگرچه روش اولین آندرهیل می‌تواند مفید باشد، اما به دلیل عدم توجه به دین، کامل نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha